Julkaistu Keskisuomalaisessa 12.9.2023
Keskisuomalaisen pääkirjoituksessa 6.9. oli räväkkyyttä sekä osin perusteltuakin huolta Jyväskylän ja muiden merkittävien, isojen kaupunkien puolesta.
Hyvä niin, koska Jyväskylän ja laajemmin Keski-Suomen etua on ajettava kaikissa tilanteissa sekä kaikissa poliittisissa kokoonpanoissa.
Tunnistamme kyllä pääkirjoituksessa esitetyn huolen siitä, että kaikki maakuntamme oppositiokansanedustajat eivät halua esimerkiksi puolustaa maakuntalentoja. Tämä ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että hallituspuolueiden edustajina työskentelemme lentojen säilyttämisen puolesta kaikin keinoin.
Mitä allianssimalliin tulee, niin entinen kansanedustaja Toimi Kankaanniemi (ps.) teki hallitusohjelman neuvotteluissa juuri sen mitä pitikin: kirjaus suurimpien kaupunkien allianssihaluista jäi laihaksi. Tästä hyvänä esimerkkinä on se, että tähän sopimukseen ei resursoida hallitusohjelmassa senttiäkään. Pääkirjoituksessa esitetty huoli allianssimallista ulosjäämisestä on siis ylimitoitettu.
Sen sijaan MAL-sopimus, johon Jyvässeutu pääsi viime kaudella – kiitos silloisten maakunnan hallituspuolueiden edustajien – on ja pysyy. Siihen on varattuna hallitusohjelmassa rahat ja suunnitelmat.
Tämän lisäksi saimme hallitusohjelmaneuvotteluissa neuvoteltua lähes 800 miljoonaa euroa laajaan infrahankkeiden pakettiin, josta rahoitetaan kehitysprojekteja sekä MAL-hankkeita. Näistä hyötyy varmasti myös Jyvässeutu.
Emme myöskään tunnistaneet pääkirjoituksen kritiikkiä infrapanostusten suhteen. Hallitusohjelmaan on erikseen kirjattu, että valtatietä 4 tullaan kehittämään Keski-Suomen alueella.
Pidämme huolen, että tämä kirjaus ei tule jäämään torsoksi ja saamme varmasti enemmän infrarahaa kuin viime hallituskaudella, vaikka taloustilanne on tällä hetkellä maassamme hyvin haastava.
Wallinheimo ja Väyrynen ovat kokoomuksen kansanedustajia ja Garedew ja Immonen perussuomalaisten kansanedustajia Keski-Suomesta.