Täydellisessä maailmassa keskisuomalaiset hallituspuolueiden edustajat ajaisivat Keski-Suomen etua. Keskisuomalainen edunvalvonta takaisi sen, että eurooppalaisittain merkittävään valtatie 4:ään investoitaisiin ja raideyhteys Jyväskylästä Tampereelle olisi nykyistä sujuvampi. Todellisuus on toista. Keski-Suomi on saanut käteensä tie- ja raideinvestointien lyhyen korren.
Sen, että Keski-Suomen menestys olisi kiinni sattumasta, voisi hyväksyä. Tilanne on aivan päinvastainen. On kyse siitä, että hallituspuolueiden kansanedustajien edunvalvonta on epäonnistunut.
Liikenne- ja viestintäministeriön tilastot ovat tältä osin armottomat: Keski-Suomeen on investoitu Marinin vasemmistohallituksen aikana vain 70 miljoonaa euroa. Tämä on vain 4 % koko Suomen tie- ja raideverkon investoinneista ja kolme kertaa vähemmän kuin kokoomusjohtoisen hallituksen aikana 2011-15.
Vaikuttaa siltä, että pyyhe heitettiin kehään jo ennen ottelun siis vaalikauden alkua. Ministeri ja keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen ilmoitti neljä vuotta sitten määrätietoisesti, että ”viime vaalikaudella liikkeelle saatu Kirri-Tikkakoski-moottoritie heikensi Keski-Suomen asemaa tämänkertaisessa rahanjaossa.” Näyttääkin siltä, että kyse oli todellisuuden tunnustamisen sijaan toimintasuunnitelmasta.
Neljän vuoden aikana Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittinen asema on muuttunut. Moskovan myötäily on menettänyt merkityksensä, ja turvallisuus määrittää entistä vahvemmin hankkeita aina tie- ja raideinvestoinneista kuntien tonttikauppoihin asti.
Tulevalla vaalikaudella valtatie 4:n parannuksiin on investoitava turvallisuutta silmällä pitäen. Mikäli Itämeri suljetaan vihollisen toimesta, kuljetetaan kaikki suuret kuljetukset kumipyörillä Pohjois-Suomesta etelän kaupunkeihin. Tällöin on VT4:n kyettävä kantamaan kasvanut kuljetusten määrä.
Kokoomuksessa ymmärretään, että keskisuomalaisten työ, turvallisuus ja toimeentulo nojaavat saavutettavuuteen. Touhukkaan vasemmistohallituksen edustajista en olisi niinkään varma.