Alkavalla vaalikaudella Keski-Suomella on edessään useita haasteita, jotka on pystyttävä ratkomaan.
Miten varmistetaan se, ettei meille tärkeissä liikennehankkeissa, kuten vaikkapa Jyväskylä–Tampere -kaksoisraiteessa tai valtateiden 4 ja 9 parantamisessa jäädä mopen osille?
Entä miten täällä turvataan se, että aivan ehdoton vetovoimavalttimme – maakunnan omat korkeakoulut – parantavat asemiaan kiihtyvässä kansainvälisessä kilpailussa?
Tarvitsemme pysyviä ratkaisuja vahvistamaan Keski-Suomen asemaa.
Yksi tällaisista ratkaisuista olisi lisätä Jyväskylä viidenneksi kaupunkiseuduksi Helsingin, Tampereen, Turun ja Oulun seuraksi, joka kuuluu ns. MAL-sopimusten piiriin.
Valtio ja suurimmat kaupunkiseudut ovat laatineet yhteisiä maankäytön, liikenteen ja asumisen kehittämiseen liittyviä (MAL)- sopimuksia vuodesta 2012 lähtien. Sitä ennen valtion ja kaupunkiseutujen välisiä aiesopimuksia on tehty liikennejärjestelmän kehittämisestä.
MAL-sopimuksilla tuetaan kaupunkiseudun kuntien keskinäistä sekä kaupunkiseudun ja valtion välistä yhteistyötä sekä maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteensovittamista. Sopimuksissa määritetään tavoitteet ja toimenpiteet lähivuosien maankäytön kehittämiselle ja asuntotuotannolle sekä liikennejärjestelmän kehittämiselle.
Sopimuksissa on myös otettu hyvin huomioon eri kaupunkiseutujen tarpeet. Tästä syystä esimerkiksi Oulun seudun sopimuksessa käsitellään myös palvelujen ja elinkeinojen kehittämistä (MALPE-sopimus).
MAL-sopimukset tuoneet uutta vauhtia kaupunkiseutujen kehitykseen.
Hyvänä käytännön esimerkkinä tästä voidaan pitää kullekin kaupunkiseudulle tärkeiden liikennehankkeiden edistymistä tällä vaalikaudella.
Samaan pitäisi ehdottomasti päästä myös Keski-Suomen.
Jos Jyväskylä saadaan valtion MAL-sopimuskumppaneiden listalle, hyötyjänä ei ole pelkästään keskuskaupunki vaan koko maakunta!
Näin tulisi käymään niin infrahankkeiden, työmatkaliikenteen, asumisratkaisuiden, alueellisesti vahvistuvan yhteistyön kuin esimerkiksi elinkeinotoiminnan kehittämisen näkökulmasta.
Perustelut tälle ovat meille keskisuomalaisille päivänselvät.
Jyväskylän seutu kuuluu eri mittareilla mitattuna 5–7 Suomen suurimman kaupunkikeskittymän joukkoon. Jyväskylän kehityksellä on merkitystä koko Suomen talouteen, kasvuun ja kilpailukykyyn.
Lisäksi 2020-luvun väestökehitys tulee entisestään vahvistamaan Jyväskylän merkitystä yhtenä Suomen kasvun vetureista.
Jyväskylä kasvaa ennusteiden mukaan myös 2030-luvulla ja näin ollen olisi ainoa kasvava kaupunkiseutu ilman MAL-sopimusta.
Meidän on huolehdittava, että tällä hallituskaudella nähty maakunnan myönteinen talouskehitys saa jatkoa.
Jyväskylän vieminen MAL-sopimusten piiriin olisi pitkä konkreettinen askel oikeaan suuntaan myös koko Keski-Suomea ajatellen.