Valtion ja Jyväskylän kaupunkiseudun ensimmäinen MAL-sopimus astui voimaan kesäkuussa 2021. Kyseessä on maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimus, jonka valtio solmii suurimpien kaupunkiseutujen kanssa, ja johon Jyvässeutu pääsi nyt ensi kertaa mukaan.
Jyväskylälle uusi MAL-sopimusasema on poikimassa toivottavasti hyvää. Nyt laajassa suunnitteluvaiheessa on tunnistettu pullonkauloja ja kehityskohteita niin esimerkiksi pyöräteiden kuin maantie- ja rataverkon osalta.
Silti moitittavaakin löytyy. Karu fakta on se, että Jyvässeudun MAL-sopimus on valitettavasti jäänyt pahnan pohjimmaiseksi valtion rahoituksessa. Tällä hallituskaudella valtion antamat rahalliset panostukset liikenteen kehittämiseen, ovat kaikkien seitsemän MAL-alueen huonoimmat.
Siinä missä Helsingin seutu on saanut valtiolta yli 400 euroa asukasta kohden, on meidän osuutemme noin 50 euroa per asukas. Ja itse asiassa olemme jääneet rahoituksessa pahasti myös muiden uusien MAL-alueiden (Kuopio ja Lahti) jalkoihin. Osuutemme tällä Marinin hallituskaudella on noin 15 prosenttia alhaisempi kuin näillä muilla uusilla seuduilla. Myöskään isojen hankkeiden investointeihin, suunnitteluun ja toteutukseen emme ole saaneet vielä euroakaan.
Tulevalla vaalikaudella tähän on saatava muutos. Tarvitaan uusi vaihde silmään Jyvässeudun edunvalvonnassa. Meidän on pystyttävä kotiuttamaan ensi hallituskaudella enemmän euroja tämän sopimuksen tueksi.
Lisäksi meidän on tehtävä kaikkemme, että kuusi suurinta kaupunkia ei nyt yritä tehdä uutta diiliä valtion kanssa ohi nykyisten sopimusten. Seitsemänneksi suurimmalle Jyväskylälle tämä olisi myrkkyä.
Meidän pääperiaatteemme pitää olla nykyisten MAL-sopimusten kehittämisessä, olemassa olevalta pohjalta. Vain sitä kautta voimme yrittää kotiuttaa mahdollisimman paljon valtion rahaa alueemme seudulliseen kehitykseen.
MAL-sopimus on Jyvässeudulle suuri mahdollisuus, mutta ikävä kyllä sen kaikkia ominaisuuksia ei vielä ole saatu toimimaan Jyväskylän ja jyväskyläläisten hyväksi. Nyt on oikea aika muuttaa suuntaa.