Kollegani Petri Honkonen julisti kirjoituksessaan (KSML 16.3.) vaaleissa ratkaistavan maakuntien suunnan. Olen tästä samaa mieltä, mutta mielestäni äänestäjät päättävät Keski-Suomen suunnasta.
Kyse on siitä, pyrkiikö Keski-Suomi mukaan Honkosen demonisoiman Suomen kasvukolmion kyytiin mukaan vai jäämmekö kehityksestä sivuun jurnuttamaan kovaa kohtaloamme. Halutaanko täällä tehdä nykyistä tiiviimpää yhteistyötä niin Tampereen, Helsingin kuin Turunkin kanssa suurten raidehankkeiden toteuttamisen kanssa, vai valitaanko keskustan tie, jossa Jyväskylä–Tampere-raidevälin kehittämiselle heitetään kepeät mullat?
Omasta ja uskon, että aika monen keskisuomalaisen mielestä pitäisi pyrkiä. Keski-Suomi menestyy vain, jos se on nykyistä vahvemmin kasvun puolella. Siksi tulevalla vaalikaudella on oikea aika ottaa maakunnan edunvalvonnassa rohkea askel eteenpäin.
Erityisesti meille tärkeiden liikennehankkeiden edistämisessä pitää pystyä parempaan kuin nykyisen keskustan tukeman vasemmistohallituksen kaudella, jolloin putosimme muiden maakuntien kelkasta.
Liikenne- ja viestintäministeriön tilastot ovat tältä osin armottomat: Keski-Suomeen on investoitu Marinin vasemmistohallituksen aikana vain 70 miljoonaa euroa. Tämä on vain 4 % koko Suomen tie- ja raideverkon investoinneista ja muuten kolme kertaa vähemmän kuin kokoomusjohtoisen hallituksen aikana!
Kokoomuksessa ymmärretään, että keskisuomalaisten työ, turvallisuus, toimeentulo ja kasvu nojaavat saavutettavuuteen. Siksi voimassa olevan väylä-12-suunnitelman vuosittaisiin toimenpidesuunnitelmiin pitää saada maakunnalle tärkeät hankkeet – Jyväskylä-Tampere-raidehankkeen toteutus, vt4 ja 9 parannukset – sisään.
Lisäksi valtio pitää saada nykyistä paremmin osallistumaan Jyvässeudulle tärkeiden liikennehankkeiden rakentamiseen MAL-sopimuksen kautta.
MAL-sopimus on Jyvässeudulle suuri mahdollisuus, mutta ikävä kyllä sen kaikkia sen ominaisuuksia ei tällä hallituskaudella ole saatu toimimaan Jyväskylän ja koko Keski-Suomen hyväksi. Nyt on oikea aika muuttaa Keski-Suomen suuntaa.