Arvostamani kollega kansanedustaja Riitta Mäkinen maalasi kolumnissaan (9.10) kovin ruusunpunaista kuvaa Suomen hallituksen talouspolitiikasta. Kuten muistamme, tosiasioiden tunnustaminen on kaiken viisauden alku. Siksi muutama korjaus on paikallaan.
Aloitetaan Suomen BKT:n noususta. Toisin kuin Mäkinen väittää, Suomen BKT:n nousu ei ole hyvää. Arvioissaan EU-komissio kertoo Suomen kasvun olevan lähivuosina koko EU:n hitainta. Myös valtiovarainministeriö on tuoreimmassa talouskatsauksessaan todennut Suomen palaavan hitaaseen kasvuun vuonna 2023.
Oma lukunsa on Mäkisen väite, jonka mukaan nykyinen kasvu olisi Marinin hallituksen oikein mitoitetun talouspolitiikan ansiosta. Käytännössä tämän hallituksen talouspolitiikka on tarkoittanut pysyvien menojen valtavaa lisäystä. Menoja paikkaamaan ei ole tehty tarpeeksi työllisyystoimia. Jopa julkisen talouden menokehykset on rikottu asiantuntijoiden varoituksista huolimatta.
Siinä Mäkinen on oikeassa, että julkisen velan suhde taittunee hetkellisesti vuosikymmenen puoliväliin mennessä. Tosin samojen ennusteiden mukaan velkasuhde heikkenee jyrkästi heti sen jälkeen.
Kokoomus on vaatinut hallitukselta työllisyystoimia, koska nykyinen rahoituspohja hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitämiseksi on murenemassa. Nyt tehdyt työllisyystoimet eivät yllä edes hallituksen itselleen asettamiin tavoitteisiin. Olisi hyvä alku tehdä se, mitä hallitus on itse itseltään vaatinut.
Hallituksen esittämä pohjoismaisen työnhaun malli on kuin Sipilän hallituksen aktiivimalli 2:n identtinen kaksonen. On hyvä, ettei ay-liikekään sitä nyt vastusta, koska tavoitteet ovat oikeita. Lisää konkreettisia työllisyysuudistuksia kuitenkin tarvitaan, sillä jokaisella työikäisellä ja -kykyisellä suomalaisella on oltava mahdollisuus tulla toimeen omalla työllään
Kehua voi myös sitä, että maakuntalennot saivat hieman tekohengitystä. Yhteydet kaikkinensa eivät kuitenkaan ole kehittyneet maakunnassamme tällä hallituskaudella edellisten veroisesti. Viime hallituskausien hyvä kehitys infrahankkeissa on pysähtynyt. Nyt voittona pidetään jo liikenneyhteyksien pysymistä ennallaan. Muissa maakunnissa on saatu tällä hallituskaudella liikkeelle suuriakin kehittämishankkeita. Meillä näin ei ole valitettavasti käynyt, vaikka tilausta olisi.