Kuka muistaa vielä heinäsirkat ja vedenpaisumuksen?
Vuonna 2018 eduskunta päätti nostaa alkoholipitoisuuden rajaa 4,7 prosentista 5,5 prosenttiin suuren mediasirkuksen ja uhkien maalailun ilmapiirissä. Uhkakuvia uudistuksen myötä eteen tulevista ”heinäsirkoista ja vedenpaisumuksista” loivat lähinnä tietyt asiantuntijatahot yhdessä eduskunnan Alko-puolueen kanssa. ”Pinkkien juomien” piti kuulemma sekoittaa nuorten päät ja tehdä heistä lähes alkoholisteja.
Onneksi eduskunnan enemmistö ja suurin osa suomalaisista tiesi paremmin. Alkoholikulttuuri Suomessa oli muuttunut, eikä heinäsirkkoja ja vedenpaisumusta ole näkynyt.
Alkoholiuudistuksen jälkeen kokonaiskulutus on jatkanut laskuaan ja Suomessa juodaan alkoholia noin 10 prosenttia vähemmän kuin ennen uudistusta. Lisäksi yhä useampi jättää lähtemättä muihin maihin halvemman viinan perässä. Voidaankin todeta, että uudistus oli sosiaalipoliittisesti ja veropoliittisesti isossa kuvassa hyvin onnistunut.
Myös kansa on ollut tyytyväinen tehtyihin uudistuksiin ja odottaa nyt meiltä päättäjiltä seuraavia askeleita. 2/3 suomalaisista haluaa viinit ruokakauppoihin. Kokoomus on ollut samaa mieltä jo vuosia.
Viinien tuominen päivittäistavarakauppaan palvelisi eniten ihan tavallista suomalaista kuluttajaa. Vaikka Alkolla on liki 350 myymälää ympäri Suomen, on niiden sijainti monelle kuluttajalle hankala.
Onko se kenenkään etu, että ensin käydään jossain ruokaostoksilla ja sen jälkeen ajetaan peräkanaa muualle Alkoon? Eikö olisi helpompaa, jos viinin saisi kätevästi ruokaostosten yhteydessä mukaansa?
On ymmärrettävää, että moni meistä pelkää sitä, mitä uudistus tekisi Alkolle ja sen vuosikausia rakentamalle brändille. Näissä peloissa on paljon samaa kuin ennen vuoden 2018 alkoholilain uudistusta. Ja miten kävi? Alko kasvatti verkostoaan.
Olen täysin varma, että Alko ei häviäisi minnekään vaikka miedot viinit kauppoihin tulisikin. Alkolla on oma kannattajakuntansa ja hyvä niin. Se ei poista sitä, että monille olisi todellakin helpompaa asioida kuitenkin ruokakaupassa myös viinejä ostaen.
Kokoomus haluaa Suomeen nykyistä toimivammat markkinat, enemmän kilpailua ja vähemmän sääntelyä. Miksi? Siksi, että keskittyneet markkinat näkyvät suomalaisille korkeampina hintoina ja kapeampina valikoimina. Toimivat markkinat ovat kansalaisen paras suoja palveluiden ja tuotteiden heikkoa laatua ja ylikorkeita hintoja vastaan.
Haluamme ottaa askeleita kohti vapaampaa Suomea, jossa luotetaan vastuullisiin suomalaisiin. Kokoomuksen tavoitteena on Suomi, jossa kuluttaja on kuningas – ei sääntelyviraston virkamies tai monopoliyhtiön toimitusjohtaja. Haluamme, että suomalaisilla on mahdollisuus äänestää jaloillaan.
Kokoomus haluaa toteuttaa ensi vaalikaudella reilun kilpailun ohjelman. Haluamme purkaa markkinoille tulon esteitä, lisää yritysten välistä kilpailua sekä purkaa tarpeettomia normeja kuluttajahintojen laskemiseksi.
Jos pääsemme siitä päättämään, uudistamme alkoholipolitiikan lisäksi raideliikenteen kilpailua, rahapelijärjestelmää, apteekkialaa, postimarkkinoita sekä maankäyttöä, rakentamista ja asuntopolitiikkaa vastuullisen markkinatalouden hengessä.
Monopolit ovat olleet varmasti toimivia ratkaisuja 1900-luvulla, mutta 2020-luvulla ne ovat auttamattomasti vanhentuneita. Siksi on tullut aika uudistaa Suomea ihmisten parhaaksi.