Työtä tuovaa keskittämistä

Kirjoitettu 16.2.2015 ja luokiteltu Yleiset.

Nykyhallitusta on moitittu kovasta keskittämispolitiikasta. Nimekkäät vaikuttajat ovat valitelleet sitä, kuinka Keski-Suomi on jäänyt hallituksen investointipäätöksissä ”mopen osaan”. Samalla on haikeasti muisteltu menneitä vaalikausia, jolloin arvioitsijoiden mukaan Keski-Suomen etua on puolustettu paremmin valtakunnan päättävissä pöydissä.

Hallituksen Keski-Suomeen kohdistamien infrapäätösten jälkeen nämä puheet voidaan varmasti unohtaa. Ensimmäisessä lisätalousarviossa kohdennetaan Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteyksien parantamiseen 138 miljoonan euron valtuus, josta aiheutuu 13 miljoonan euron määrärahatarve vuodelle 2015.

Puolen vuoden aikana Stubbin hallitus on satsannut maakuntamme liikenne- ja infrahankkeisiin yhteensä 151 miljoonaa euroa. Pottina se on huomattavasti suurempi kuin vaikkapa edellisen vaalikauden keskustajohtoisilta hallituksilta saatu rahoitus.

Yhtä lailla merkittävä saavutus hallitukselta on ollut Äänekosken miljardi-investoinnin vaatimien ympäristölupien käsittely ennätysajassa. Tätä niin sanottua Äänekosken mallia kaavaillaan hyödynnettävän jatkossa vastaavanlaisten kansantaloudellisesti merkittävien hankkeiden kohdalla.

Lopullinen investointipäätös Äänekosken biotuotetehtaan rakentamiseksi tehdään maalis-huhtikuussa, mutta jo nyt on selvää, ettei myönteinen päätös jää nykyisen hallituksen toimettomuudesta kiinni.

Kiitosta hallituksen ministereistä pitää antaa erityisesti liikenneministeri Paula Risikolle ja ympäristöministeri Sanni Grahn-Laasoselle. Ilman näiden tahtonaisten panostusta me emme olisi nyt näin pitkällä tässä prosessissa.

Hallituksen päätöksen mukaisesti Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteyksiin annettu valtuutus jakautuu vuosille 2015–2018 seuraavasti: Vuodelle 2015 hankkeisiin on käytettävissä 13 miljoona euroa, vuodelle 2016 61miljoonaa, 49 miljoonaa vuodelle 2017 ja vielä vuodelle 2018 15 miljoonaa euroa. Tämän vuoden 13 miljoonan potista 4 miljoonaa menee alemman tieverkon seututeiden kunnostamiseen ja 9 miljoonaa Äänekoski–Jyväskylä -radan parantamiseen. Näistä nykyinen hallitus on voinut varmistaa vasta kuluvan vuoden rahoituksen.

Vuosien 2016– 2018 rahoituksesta päättää vaalien jälkeen muodostettava hallitus. Tulevien keskisuomalaisten kansanedustajien tärkeimpiä tehtäviä onkin pitää kiinni näistä rahoista talouden tiukoista ajoista huolimatta. Tämän ei luulisi olevan vaikeaa, jos ja kun Metsä Group tekee pian oman positiivisen päätöksensä.